مدل بهره وری ایمیدرو‏

سایت شرکت آلومینای ایران

مدل بهره ­وری ایمیدرو (ویرایش 1402)

مدل بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ویرایش 1402، چارچوبی را فراهم می ­آورد تا از طریق آن مفاهیم و اصول بنیادین بهره‌وری در سازمان­ها استقرار یابد. مدل شامل معیارهای اصلی، زیرمعیارها و نکات راهنما است کـه در سه بخش پیشران­ ها، ارزش‌آفرین‌ها و دستاوردها طراحی شده است. در بخش پیشران­ ها، رهبری و استراتژی و مقدمات و پیش‌زمینه‌های لازم برای طراحی مدل و نقشه‌ راه بهره‌­وری، در بخش ارزش‌آفرین‌ها مجموعه‌­ای از برنامه‌ها، رویکردها، اجرای نظام­ها و به‌کارگیری ابزارها در جهت تحقق اهداف سازمان و در بخش دستاوردها تأثیر این اقدامات بر ذینفعان و بهره‌وری ارزیابی می‌شوند.

معیارها و زیرمعیارهای مدل به­ شرح ذیل می­ باشد:

 

پیشران‌ها:

1- رهبری و فرهنگ بهره‌وری

رهبران سازمان­های بهره­ ور، فرهنگ بهره­ وری و نظام­های مدیریتی لازم را توسعه داده و در این راستا از کارکنان خود در جهت ایفای نقش در بهبود مستمر حمایت و قدردانی می­ نمایند. آنها شخصاً با رفتار خود نقش الگو را در تحقق ارزش­های سازمانی و فرهنگ بهره­ وری ایفا می­کنند و به مسئولیت‌های اجتماعی پایبند هستند.

1-1- رهبری و فرهنگ‌سازی

2-1- بهبود مستمر و تحول

3-1- مسئولیت اجتماعی

4-1- مدیریت عملکرد سازمانی

 

2- استراتژی و نقشه راه بهره‌وری

رهبران سازمان‌های بهره‌ور ارکان جهت‌ساز را ترسیم کرده و از تدوین و جاری‌سازی استراتژی‌های سازمان مبتنی بر نیازهای حال و آینده ذی‌نفعان و تغییرات محیطی بیرونی و درونی اطمینان حاصل می‌نمایند و نقشه راه بهره‌وری منحصر به فردی را متناسب با ماهیت کسب و کار و استراتژی‌های خود مبتنی بر «اصول مدیریت کیفیت جامع» و «اصول بهره‌وری» طرح‌ریزی و اجرا می‌کنند.

1-2- ارکان جهت‌ساز

2-2- توسعه و اجرای استراتژی

3-2- ارزیابی استراتژی

4-2- توسعه نقشه راه بهره‌وری

 

ارزش ‌آفرین‌ها:

3- کارکنان

سازمان­های بهره­ ور، منابع انسانی را به عنوان مهمترین عامل ارتقای بهره­ وری تلقی می‌نمایند و قابلیت­های فردی و گروهی آنها را شناسایی می‌کنند و با آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت آنها شاخص­های بهره­ وری را ارتقا می‌بخشند و از تلاش­های آنان در راستای ارتقای بهره­ وری تقدیر و محیطی امن و سالم برای آنها فراهم می‌کنند.

1-3- برنامه‌ریزی و به‌ کارگماری کارکنان

2-3- توانمندسازی و ارتباطات کارکنان

3-3- قدردانی و پاداش کارکنان

4-3- ایمنی و بهداشت کارکنان

 

4- منابع و قابلیت‌ها

سازمان­های بهره­ ور، دارایی‌های مشهود و نامشهود مورد نیاز برای ارزش‌آفرینی پایدار را فراهم می‌کنند و در راستای ارتقای بهره­ وری گام برمی­ دارند.

1-4- مدیریت مالی و اقتصادی

2-4- مدیریت دارایی‌های فیزیکی و انرژی

3-4- مدیریت دانش و فناوری اطلاعات

4-4- مدیریت پژوهش و فناوری

 

5- ارزش آفرینی پایدار

سازمان­های بهره­ ور، هم سو با استراتژی­های سازمان، تامین‌کنندگان خود را شناسایی و ارزیابی می‌نمایند و از تامین پایدار ورودی‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. همچنین سازمان‌های بهره‌ور محصولات و خدمات مورد انتظار مشتریان را طراحی، تولید، تحویل و پشتیبانی می­ نمایند و با روابط مؤثر با مشتریان بهره­ وری را در زنجیره ارزش ارتقا می‌دهند.

1-5- تأمین پایدار

2-5- طراحی و بهینه‌سازی

3-5- تولید و تحقق خدمات

4-5- مدیریت مشتری

5-5- حفظ محیط زیست

 

دستاوردها

6- نتایج برداشتی ذینفعان

1-6- نتایج ادراکی مشتریان

2-6- نتایج ادارکی کارکنان

3-6- نتایج ادراکی جامعه

4-6- نتایج ادراکی شرکا و تأمین‌کنندگان

5-6- نتایج ادراکی سهامداران

 

7- نتایج عملکردی

1-7- نتایج عملکردی مشتریان

2-7- نتایج عملکردی کارکنان

3-7- نتایج عملکردی جامعه

4-7- نتایج عملکردی شرکا و تأمین‌کنندگان

5-7- نتایج عملکردی فرآیندها و منابع

 

8- دستاوردهای بهره‌وری و مالی

1-8- فروش و درآمد

2-8- سود عملیاتی (EPS)

3-8- نسبت‌های مالی

4-8- بهره‌وری کل

5-8- بهره‌وری کل عوامل تولید (TFP)

6-8- بهره‌وری سرمایه

7-8- بهره‌وری مواد اولیه

8-8- بهره‌وری انرژی

9-8- بهره‌وری ماشین‌آلات