مدل بهره وری ایمیدرو (ویرایش 1402)
مدل بهرهوری معادن و صنایع معدنی ویرایش 1402، چارچوبی را فراهم می آورد تا از طریق آن مفاهیم و اصول بنیادین بهرهوری در سازمانها استقرار یابد. مدل شامل معیارهای اصلی، زیرمعیارها و نکات راهنما است کـه در سه بخش پیشران ها، ارزشآفرینها و دستاوردها طراحی شده است. در بخش پیشران ها، رهبری و استراتژی و مقدمات و پیشزمینههای لازم برای طراحی مدل و نقشه راه بهرهوری، در بخش ارزشآفرینها مجموعهای از برنامهها، رویکردها، اجرای نظامها و بهکارگیری ابزارها در جهت تحقق اهداف سازمان و در بخش دستاوردها تأثیر این اقدامات بر ذینفعان و بهرهوری ارزیابی میشوند.
معیارها و زیرمعیارهای مدل به شرح ذیل می باشد:
پیشرانها:
1- رهبری و فرهنگ بهرهوری
رهبران سازمانهای بهره ور، فرهنگ بهره وری و نظامهای مدیریتی لازم را توسعه داده و در این راستا از کارکنان خود در جهت ایفای نقش در بهبود مستمر حمایت و قدردانی می نمایند. آنها شخصاً با رفتار خود نقش الگو را در تحقق ارزشهای سازمانی و فرهنگ بهره وری ایفا میکنند و به مسئولیتهای اجتماعی پایبند هستند.
1-1- رهبری و فرهنگسازی
2-1- بهبود مستمر و تحول
3-1- مسئولیت اجتماعی
4-1- مدیریت عملکرد سازمانی
2- استراتژی و نقشه راه بهرهوری
رهبران سازمانهای بهرهور ارکان جهتساز را ترسیم کرده و از تدوین و جاریسازی استراتژیهای سازمان مبتنی بر نیازهای حال و آینده ذینفعان و تغییرات محیطی بیرونی و درونی اطمینان حاصل مینمایند و نقشه راه بهرهوری منحصر به فردی را متناسب با ماهیت کسب و کار و استراتژیهای خود مبتنی بر «اصول مدیریت کیفیت جامع» و «اصول بهرهوری» طرحریزی و اجرا میکنند.
1-2- ارکان جهتساز
2-2- توسعه و اجرای استراتژی
3-2- ارزیابی استراتژی
4-2- توسعه نقشه راه بهرهوری
ارزش آفرینها:
3- کارکنان
سازمانهای بهره ور، منابع انسانی را به عنوان مهمترین عامل ارتقای بهره وری تلقی مینمایند و قابلیتهای فردی و گروهی آنها را شناسایی میکنند و با آموزش، توانمندسازی و جلب مشارکت آنها شاخصهای بهره وری را ارتقا میبخشند و از تلاشهای آنان در راستای ارتقای بهره وری تقدیر و محیطی امن و سالم برای آنها فراهم میکنند.
1-3- برنامهریزی و به کارگماری کارکنان
2-3- توانمندسازی و ارتباطات کارکنان
3-3- قدردانی و پاداش کارکنان
4-3- ایمنی و بهداشت کارکنان
4- منابع و قابلیتها
سازمانهای بهره ور، داراییهای مشهود و نامشهود مورد نیاز برای ارزشآفرینی پایدار را فراهم میکنند و در راستای ارتقای بهره وری گام برمی دارند.
1-4- مدیریت مالی و اقتصادی
2-4- مدیریت داراییهای فیزیکی و انرژی
3-4- مدیریت دانش و فناوری اطلاعات
4-4- مدیریت پژوهش و فناوری
5- ارزش آفرینی پایدار
سازمانهای بهره ور، هم سو با استراتژیهای سازمان، تامینکنندگان خود را شناسایی و ارزیابی مینمایند و از تامین پایدار ورودیها اطمینان حاصل میکنند. همچنین سازمانهای بهرهور محصولات و خدمات مورد انتظار مشتریان را طراحی، تولید، تحویل و پشتیبانی می نمایند و با روابط مؤثر با مشتریان بهره وری را در زنجیره ارزش ارتقا میدهند.
1-5- تأمین پایدار
2-5- طراحی و بهینهسازی
3-5- تولید و تحقق خدمات
4-5- مدیریت مشتری
5-5- حفظ محیط زیست
دستاوردها
6- نتایج برداشتی ذینفعان
1-6- نتایج ادراکی مشتریان
2-6- نتایج ادارکی کارکنان
3-6- نتایج ادراکی جامعه
4-6- نتایج ادراکی شرکا و تأمینکنندگان
5-6- نتایج ادراکی سهامداران
7- نتایج عملکردی
1-7- نتایج عملکردی مشتریان
2-7- نتایج عملکردی کارکنان
3-7- نتایج عملکردی جامعه
4-7- نتایج عملکردی شرکا و تأمینکنندگان
5-7- نتایج عملکردی فرآیندها و منابع
8- دستاوردهای بهرهوری و مالی
1-8- فروش و درآمد
2-8- سود عملیاتی (EPS)
3-8- نسبتهای مالی
4-8- بهرهوری کل
5-8- بهرهوری کل عوامل تولید (TFP)
6-8- بهرهوری سرمایه
7-8- بهرهوری مواد اولیه
8-8- بهرهوری انرژی
9-8- بهرهوری ماشینآلات